Innovatie: en dan is er een product, wat nu?
Innovatie begint met een idee en als dat een goed idee is dan ontstaat een tastbaar product. Dat gaat niet vanzelf, dat vraagt veel en eens is het zover.
Je product verkopen en leveren aan klanten lukt je zelf nog wel, zeker als de aantallen nog klein zijn. Als je idee een succes is dan kan er meer verkocht worden. Ineens komen er snel en tegelijk allerlei nieuwe zaken bij kijken. Denk aan: er zijn meer mensen nodig om het werk te doen, er is organisatie nodig om alles op tijd klaar te krijgen en nog veel meer. En al snel verandert “en nog veel meer” in “te veel”.
Van pionieren naar groeien.
De eerste groeifase is vaak een periode waarin het “te veel” en chaotisch is. Ineens gaat er van alles mis: beloften aan een klant kunnen niet waargemaakt worden, kwaliteit laat te wensen over, kosten lopen op, mensen hebben te druk.
In deze fase is organiseren belangrijk, je idee wordt een bedrijf. Dat zie je misschien zelf nog niet en daar kunnen allerlei redenen voor zijn:
– Misschien vind je iets bedenken en tastbaar maken wel interessanter dan de boel organiseren en laten werken.
– Misschien weet je niet goed wat er nodig is.
– Misschien weet je wel wat er nodig is maar weet je niet hoe je dat kan aanpakken.
– Misschien denk je dat organiseren betekent dat je flexibiliteit verliest.
– Misschien overvalt het je gewoon allemaal.
Het is in deze fase belangrijk dat er organisatie en structuur gebracht wordt, zeker als nog meer groei verwacht wordt. Wel naar verhouding, alleen wat nodig en gewenst is: genoeg en niet meer dan dat. De flexibiliteit moet blijven. Eerst een basis leggen, nu kunnen leveren wat je nu belooft en voorbereid zijn op groei straks.
Processen in beeld brengen, verbeteren en inrichten, een taakverdeling maken zowel voor productie als administratie. Slim organiseren, afspraken maken en mensen op de juiste taak inzetten zodat ze zelfstandig aan het werk zijn.
Wat kan ik voor je doen?
Hoe zou het zijn als ik je een tijdje op weg help? Met mijn ervaring met snelle groeiers, met allerlei vormen van organiseren en met mensen in technische omgevingen kan ik je helpen om je bedrijf in te richten, jij doet dat vervolgens zelf of we doen dat samen. En minstens zo belangrijk: ik ben een kritische sparringpartner voor jou als manager en help je om je bedrijf en jezelf een stap verder te brengen.
Innovatie: een kwestie van doen en zoeken naar nieuwe wegen. Morgen in jouw bedrijf?